Een wederzijdse verliefdheid

 

Remco Beekman, eigenaar van Brabantsche Worstenbroodjes, experimenteert graag met de traditionele Brabantse lekkernij. Zo ontwikkelde hij al een vegan-, asperge- en truffelvariant van het worstenbroodje. Om verder te innoveren met zijn producten en productieproces klopte de Bossche bakker aan bij SPARK Makers Zone. Het resultaat: een nieuwe mini-mal, een unieke hartjesmal én een efficiëntere verpakkingstechniek.

‘De mallen van onze mini-worstenbroodjes waren versleten, maar ik kon helaas geen bedrijf vinden die deze mal opnieuw kon produceren’, vertelt Remco. Tijdens een netwerkbijeenkomst maakte hij kennis met SPARK en zag de ondernemer mogelijkheden. ‘De Makers Zone bleek alles in huis te hebben om kleinschalig en snel voor ons een kunststofmal te produceren. Binnen drie dagen was er eentje ontworpen én gefreesd’, vertelt de bakker enthousiast. Tijdens het uittesten ontstond het idee om met de vorm van het worstenbroodje te experimenteren: een hartje. Remco: ‘Dit bleek technisch haalbaar. Met de harten worstenbroodjes heb ik een speciale Moederdag-actie en ‘Hart voor (o)ma’-actie opgezet voor verzorgingshuizen.’

Beperking = talent
InnAut, een onderneming die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt begeleidt naar een baan binnen het technische bedrijfsleven, heeft de opdrachten voor Brabantsche Worstenbroodjes uitgevoerd. ‘Dit doen wij altijd voor en samen met de bedrijven. Hierbij gaan we uit van de talenten van onze studenten en niet van hun beperking’, vertelt Hanna du Pré van InnAut. Cassandra Vugts, directeur SPARK Makers Zone, onderstreept het belang van deze talentontwikkeling: ‘Juist in deze tijd zijn extra investeringen in de wendbaarheid en weerbaarheid van de beroepsbevolking nodig, zodat het tekort aan mensen met de juiste technologische kennis en vaardigheden verkleint.’ Ze verwacht dat het beroepenveld de komende jaren gaat veranderen. ‘SPARK is de plek waar we niet alleen praten over het belang van technisch talent, maar waar we ook echt aan de slag gaan. De samenwerking met InnAut blijkt nu al een succesformule te zijn!’. Ook Remco spreekt dit concept enorm aan: ‘Ook in onze bakkerijen werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Met hun passievolle inzet zijn zij een vaste meerwaarde voor ons bedrijf.’

Enorme boost
De studenten van InnAut hebben het ontwerp en de mallen zelf gemaakt op de machines van SPARK. Deze werden vervolgens uitgetest in de bakkerij. Hanna: ‘De studenten gingen worstenbroodjes bakken; zo begrepen ze het proces nog beter. En uiteraard werd er ook volop geproefd.’ Er ontstond direct een wederzijdse verliefdheid, vertelt Remco: ‘Ik was erg onder de indruk van hun technische expertise en verrassende inzichten. En de studenten zagen niet alleen hun ideeën in de praktijk uitgevoerd, maar ook wat dit voor mijn onderneming betekent.’ Volgens Hanna is het enthousiasme van de ondernemer een belangrijke toegevoegde waarde voor de studenten: ‘Zijn waardering voor hun vakwerk geeft hen een enorme boost. Hierdoor zie je het zelfvertrouwen enorm groeien: ze maken met hun talenten het verschil.’

Unieke mix
Peter van Putten (SPARK en InnAut) stelt dat de unieke mix van makers, machines en apparatuur dé kracht is van de Makers Zone: ‘Het is het eerste open lab op dit professionele niveau. Daarnaast vind je hier een bijzondere samenstelling van mensen: van grote tot kleine ondernemers en studenten tot zzp’ers.’ Doordat er gebruik kan worden gemaakt van elkaars kennis, kunde en expertise ontstaan volgens Peter vaak nieuwe inzichten en frisse ideeën: ‘SPARK maakt het voor ondernemers zoals Remco mogelijk om te innoveren en te prototypen op een professioneel niveau. Dat is ‘normaal’ gesproken alleen weggelegd voor grote bedrijven.’ De bakker is momenteel bezig met een volgende innovatiestap: het ontwikkelen van een nieuwe verpakkingstechniek. ‘Het verpakken gebeurt nog handmatig; dat kan veel efficiënter. Zelf dacht ik aan een horizontale schuiftechniek, maar tijdens een sparsessie met InnAut is een trechteroplossing bedacht. Omdat de jongeren technisch zijn onderlegd en driedimensionaal denken, komen zij met ideeën die ik zelf nooit had kunnen bedenken’, aldus Remco.

Voucher-regeling
Om innovatie bij Bossche bedrijven te stimuleren heeft de gemeente ’s-Hertogenbosch een regeling in het leven geroepen waarmee ondernemers kennis kunnen maken met de nieuwste technologieën bij SPARK. Ook Remco heeft van deze regeling gebruikgemaakt. ‘De voucher was voor mij een extra stimulans. Ik heb €1.000 ingelegd, dat door de gemeente is aangevuld tot een maximum van €5.000. Voor dit bedrag mag ik een bepaald aantal uren gebruikmaken van de ruimtes, machines, apparatuur en ondersteuning.’ De gemeente ’s-Hertogenbosch stelt jaarlijks €150.000 beschikbaar voor Bossche bedrijven om van deze regeling gebruik te maken. Peter: ‘Wij dagen ondernemers uit om bij ons te komen proberen, oefenen en experimenteren. Samen brengen we ideeën tot leven!’

Voor meer informatie: info@sparkcampus.nl

Tekst: Linda Groothuijse