“Zij zijn de toekomst”
Ufuk Kâhya, wethouder gemeente ‘s-Hertogenbosch
Kâhya is enorm trots op de leerlingen van het VMBO onderwijs: “In dit unieke project worden nieuwe technieken geleerd aan de ‘gouden handen’ van de toekomst. Door het daadwerkelijk te gaan maken, krijgen ze geloof in eigen kunnen en ontdekken ze hun eigen talent. Zij zijn de toekomst.” Gedurende het project zijn de leerlingen geïntroduceerd in de wereld van het nieuwe ‘maken’. Aan bod kwamen robotica, sensoren, laseren en 3d printen.
Innovatief onderwijsconcept
De opdracht was om zelf een design lamp te maken. De leerlingen van het Van Maerlant hebben in vier fases verschillende maak- en ontwerptechnieken ervaren. Door Corona werd er in de eerste twee fases online lesgegeven. Gelukkig mochten de leerlingen tijdens de derde en vierde fase, waarin de lamp daadwerkelijk gemaakt werd, naar de SPARK Makers Zone komen.
Ontdekken en ontwikkelen van talent
Volgens Tiny de Groot, directeur Van Maerlant, biedt de samenwerking kansen voor de leerlingen om hun maak-vaardigheden verder te ontwikkelen in een veilige leeromgeving. “Er is een warme verbinding met SPARK waarin beide partijen elkaar goed begrijpen. We hebben deze samenwerking bijzonder prettig en leerzaam ervaren.”, licht hij verder toe.
Cassandra Vugts, directeur SPARK Makers Zone, noemt het een mooie en innovatieve manier van lesgeven en prijst de samenwerking met Van Maerlant. “Het doel was om de vonk te laten overslaan tussen leren en doen en samen met Van Maerlant de toekomst van maken te introduceren bij de leerlingen. Hierbij gaat het om een combinatie van digitaal ontwerpen en maken. Het is van belang de leerlingen deze vaardigheden mee te geven zodat ze hun talent hiervoor kunnen ontdekken en ontwikkelen en hiermee beter voorbereid zijn op de banen van de toekomst. Nu de vonk is overgeslagen, volgen meer scholen”, aldus Vugts.
Dit unieke project kwam mede tot stand kwam door het innovatiefonds van de Gemeente ’s-Hertogenbosch, een fonds ter stimulering van vakgericht maak onderwijs.